MALOVÁNÍ v plenéru Brumov Bylnice

Krásný den přátelé umění a kumštu.

JAK TO VŠECHNO BYLO. S nadšením sobě vlastním píši tento článek. Pozvání na plenér od profesora gymnázia Valašské Klobouky Jiřího Ročáka nemohu odmítnout. Je to VÝZVA. Vždy se na plenérech naučím mnoho podstatného pro svou malbu v přírodě.  Příroda je inspirativní, na sklonku léta od 5. do 9. září 2022 ještě plna horkých paprsků, které se dotýkají všeho živého v přírodě, i nás.

Ano, byly to nádherné dny zalité sluncem. Já se ještě opalovala při malování obrazu. Mám to moc ráda, jsem taková ještěrka. Ráda se sluním. Vyhřívám.

Studenti z gymnázia Valašské Klobouky již byli na Hájence s profesorem Jiřím Ročákem. Přijela jsem dopoledne. Ubytovali mě na Hájence 1. Již jsem tam byla v předchozích letech. Překvapením bylo, že přijeli i noví studenti výtvarné školy AVE ART Ostrava, vyšší odborná škola, střední umělecká škola a základní umělecká škola, s.r.o. s paní profesorkou.

s profesorem gymnázia J.Ročákem na plenéru v Hájence Brumov Bylnice

Než jsme se všichni rozkoukali, byl oběd. Vynikající. Tak chutně tam pro nás pan vedoucí vařil. Po obědě jsem šla na obhlídku krajiny. Kilometr po cyklostezce omrknout okolní  louky, lesy, potok. Je pro mě důležité najít pěkné místo, scenérii, kterou chci malovat. Která mě zaujme.

Pořídila jsem hned několik záběrů, fotografií. To abych nezapomněla, když půjdu malovat. Na plenér jsem si přibalila i notebook, kde jsem již předpřipravila vše k živému webináři s názvem “ JAK MALOVAT V PLENÉRU “. Velmi jsem se těšila, že vám ukáži, jak se maluje v plenéru, na živo. Pro všechny případy jsem natočila i video. Víte, mám ráda spojit příjemné s užitečným. Nebo dvě mouchy jednou ranou.

vybraná scenérie, kterou maluji

Po výtečné večeři jsme se všichni sešli v kulturní místnosti, kde se každý večer kolem 19:00 hovořilo o krajinomalbě, jak krajinomalba vlastně vznikla, proč, o výtvarném směru malířů IMPRESIONISTŮ. Zajímavá přednáška profesora J. Ročáka o krajinomalbě středověku, renesanci, čínské krajinomalbě, rozdíly a detaily, prostorovost, světla a stíny, hloubka, co je to zlatý řez v krajině, accent.

Druhý den jsem pozorovala, že v Hájence 1 není dostatečně silný signal pro vysílání mého webináře.  Ale nedělala jsem si vrásky. Vzala jsem stojan, plátno, kufřík s olejovými barvami a vyrazila do přírody. Tam, kde jsem byla předchozí den a vybrala si scenérii pro svoji malbu v plenéru. Byl nádherný den, slunce ještě velmi hřálo. Postavila jsem stojan za cyklostezku na mýtinu v lese, kde bylo možné dojít až k potoku.

Měla jsem pěkný výhled na protější kopce, louky plné travin, nějakého kvítí. Ten kousek scenérie jsem vizuálně přenesla na plátno. Ještě není hotové, je zatím v procesu malby. Je to jen lehká skica, takový nástřel. Spěchala jsem do Hájenky 1, neboť se začala honit mračna a spadly první kapky. Právě včas. Přišla jsem právě včas. Začalo hodně pršet. Uložila jsem stojan s plátnem a vykoupala štětce v silném roztoku jaru. O štětce se  musíte starat. Můžete používat i obyčejné jádrové mýdlo, je nejlepší.

ckica nebo-li podmalba lehce nahozená

Otevřela jsem notebook s připraveným webinářem “ JAK MALOVAT V PLENÉRU “. Měla jsem jenom tři čárky wifi, docela pěkný signál. A tak jsem se radovala, že webinář spustím. Protože hostem webináře měl být právě pan profesor gymnázia Valašské Klobouky Jiří Ročák. Jeho výklad krajinomalby je inspirací pro všechny, i pro mě.  Večer se studenti sešli v klubovně. Nejdříve byla přednáška absolventky VŠ výtvarného zaměření.

Potom se promítal 1.díl Impresionistů. Kdo Impresionisté jsou, jak malovali, co je k této myšlence založit nový umělecký směr přivádí. Jaké problémy měli, osobní i profesní,  někteří žili v chudobě, jiní podporováni rodiči. I v nejtěžších chvílích nepřestávali malovat novým výtvarným směrem, jedinečným stylem, rukopisem. Byli pro tu dobu nadčasoví. Dnes si osobně myslím, že každý, kdo maluje, má mít svůj jedinečný rukopis, styl malby. Ta ho odliší od ostatních. Hovořím o tom v eBooku/knize odkaz zde >>   nebo v Kurzu malování on-line odkaz najdete tady >>

plátno v procesu malby

IMPRESIONISMUS je umělecký směr, který vznikl v druhé polovině 19. století. Byl reakcí na ateliérovou malbu, jeho cílem je malba v přírodě (plenér), kde se pokouší zachytit okamžitou atmosféru dané chvíle, neopakovatelné chvíle, okamžik duševního rozpoložení (imprese = dojem).  Navazuje na realismus, se kterým má mnoho společných prvků, pojmů.

Pojem impresionismus je odvozen od obrazu Clauda Moneta Impression, soleil levant (Imprese, východ slunce), který byl roku 1874 vystaven na výstavě nezávislých malířů v Paříži. Poprvé tento pojem (v hanlivém smyslu) použil kritik Louis Leroy, neboť obraz považoval za nedokončený. Prosazení impresionismu ukončilo tradiční akademické umění a nastal rozvoj moderního umění.

První impresionisté stáli ve své době mimo běžný vkus, neboť nerespektovali mnoho tehdy platných pravidel výtvarného umění. Zcela programově odmítli hledat ideální krásu, ale naopak chtěli zachytit přirozenou krásu ve svém okolí a v danou chvíli. Podstatné bylo i to, že nemalovali v ateliéru, ale venku v přírodě, zahradě (nebo alespoň z otevřených dveří), což jim umožnilo pozorovat přírodu a pokoušet se zachytit hru stínů a slunečního světla.

s paní malířkou a profesorkou studentů AVE ART Ostrava

Typické impresionistické obrazy se poznají podle toho, že jsou tvořeny krátkými tahy (resp. doteky) štětcem, s nemíchanou barvou (především zářivé a jasné barvy), čímž vznikl strukturní povrch, který je odlišuje od děl jejich předchůdců. Kompozice díla bývá zjednodušená a inovační, důraz je kladen spíše na celkový efekt než na detaily. Celek díla je možno vnímat až s určitým odstupem.

Hlavním tématem impresionistických obrazů je krajina a příroda, kterou malíři zobrazují za různých světelných podmínek a atmosférických jevů. Dalším velmi častým a významným námětem impresionistů se stalo moderní město a společenský život zahrnující prostředí tanečních zábav, kaváren, divadel, koncertů a dalších kulturních akcí.

Významný vliv na impresionistické malíře mělo převážně vědecké bádání v oblasti optiky a barvy, vynález barvy v tubě, fotografie a inspirace japonskými dřevoryty. Významní francouzští malíři té doby – Eugene Boudin – Gustave CaillebotteCamille CorotEdgar Degas – Henri Fantin–Latour –  Henri de Toulouse-Lautrec – Édouard Manet – Claude Monet – Pierre-Auguste Renoir – Paul Gauguin – Alfred Sisley – Paul Cézanne 

Čeští malíři impresionisté Antonín SlavíčekAntonín HudečekVáclav RadimskýSoběslav PinkasKarel Purkyně, Antonín ChittussiFrantišek KavánAlexandr OniščenkoLudvík KubaFrantišek Kupka

další z krásných scenérií krajiny Brumov Bylnice

Ano přátelé umění a kumštu. Tak to je. A každý na té své cestě poznání, učení se malbě urazí kus cesty. Plenér se vydařil jak počasím tak malováním. Jsem opět plná nadšení z malování, z postřehů a názorů všech zúčastněných. Nejsem krajinář, ale každý plenér nebo sympozium mě posune v malbě. Ukáže mi, kde mohu ještě vylepšit daný pohled do krajiny, propracuji hloubku, detaily, světla a stíny, prostorovost.

CESTA JE CÍL

Třetí den bylo nádherně, opravdu. Vzala jsem si své věci a hurá do plenéru. Krajina už na mě čekala. Tak jsem byla zabraná do malování. Podvědomě jsem však byla myšlenkami u webináře. Každý ví, že když máte určitou představu a ta se zrovna nedaří, můžete vždy v malbě pokračovat, přemalovat ty původní tahy štětce jinou barvou. Naopak to může úžasně malbu vylepšit. Prostě propracujete světla a stíny, hloubku, prostorovost.

Po večeři jsem měla besedu o krajinomalbě, jak jsem začínala s plenéry, něco málo o cestě do Skotska. Přivezla jsem z Ostravy některá plátna, abych mohla pohovořit o tom, jak vznikala, kdy na kterém z plenérů. Jak jsem začínala s krajinomalbou. Také jsme si povídali, jak vypadají plátna 3D z Anglie, které jsem kupovala před 15 léty ve skotském Arbroath při výstavě. Potom jsme si promítli 2. a 3. díl  – IMPRESIONISTÉ. Zajímavé, doporučuji shlédnout.

PROPRACUJI SVĚTLA A STÍNY, HLOUBKU

Sbalila jsem věci do krajiny-plenéru, stojan, retro kufřík s barvami a štětci, skicu plátna mé krajiny a šla asi kilometr po cyklostezce na svoje místečko malovat. Přátelé, při malování v plenéru zažijete mnoho legrace. Například jel starší pán na kole a volal na mě, jestli se tam také vejde ( rozumí se na plátno). Volám na něj, že nééé, už je tam srnka. Abyste byli v obraze, než jsem postavila stojan, vzadu od lesa při remízku přicházela srnka. Mladá, potom se ale vrátila zpět do lesa.

Slunce žhnulo, já malovala a opalovala se. Víte, když se ponořím do své dimenze, jsem úplně někde jinde, kdy se ponořím zcela do procesu malby. Určitě to máte také tak. Je to takové osvobozující a můžete se vznášet, létat.

Po 15:00 hodině odpolední se začalo mračit, nečekala jsem a balila vše k odchodu do Hájenky. Přece jen kilometr nepůjdu v dešti. Už jsem tak jednou malovala v dešti, a to na sympoziu kumštování Valašské Klobouky asi před osmi léty. Nebudete mi to věřit, jak právě déšť mi pomohl k obrazu face koně. Než jsem jej stačila namalovat, právě ten déšť s olejovou barvou se smíchal a docílil zvláštního efektu, takové grošování té tváře. Tak bych to sama nenamalovala. Hleděla jsem na to plátno, v podstatě bylo hotové.

KRÁSNÝ EFEKT S DEŠTĚM A OLEJOVOU BARVOU

JE TO ZKUŠENOST

Ještě před večeří kolem 16:00 začalo hodně pršet, prostě liják. I kroupy padaly. Po hodince jsem si řekla, že to přece jenom zkusím, myslím ten webinář. Utřela jsem stůl a lavici, notebook jsem si položila ještě na dřevěná prkna, na lavici dala karimatku. Bylo všechno moc mokré. Signál nikde. Prostě buď jej vytížili studenti plenéru na pokojích, nebo to ten déšť v dolině způsobil. Po večeři v 18:00 přišla další vlna vydatného lijáku.

a po dešti vylézali krásně zbarvení mloci, nádhera

Webinář ohrožen. Asi po nějaké půlhodině se mi podařilo přes data z mobilu do notebooku odvysílat aspoň omluvné kratičké video z chaty Hájenka 1. Od únavy a vyčerpání z toho provozního nastavování živého videa k webináři jsem usnula.

Je poslední den plenéru, pátek. Jede se domů. Pro studenty přijíždějí rodiče, někteří jsou z blízka jdou pěšky nebo jedou autobusem.

Pro vás všechny, co jste se na webinář 8. září přihlásili, přijměte prosím omluvu za absenci živého vysílání. Pracuji na tom, abych webinář z plenéru odvysílala znovu. Připravuji nový termín vysílání, a to už v neděli 18. září od 18:00 hodin. Děkuji za pochopení a likes pro ten článek.

již hotový obraz z plenéru Brumov Bylnice
Jmenuji se Eva Dudová. Mám mnohaleté zkušenosti s olejomalbou na plátno. „ Z hůry dáno“ malovat. Jsem samouk, zdědila jsem geny. Svou tvorbu pro své klienty rozvíjím neustále dál. Je mnoho žánrů, které můžete se mnou obsáhnou. Namalovat můžete cokoliv a malovat na cokoliv. To vše vás naučím. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. http://eva-dudova.cz/ochrana-osobnich-udaju/